- Szabályok
- Általános
- Csak olyan repülőtérről ill. repülőtérre hajtható végre fel- és leszállás, amelyik rendelkezik az
éjszakai VFR repülésre szóló hatósági engedéllyel. - A repülőtér rendelkezzen pályavilágítással (pályaszél vagy pályaközép fénnyel) és küszöb fényekkel.
- A repülőtér 5 km-es körzetében legalább egy irányadó (NDB vagy VOR) működjön.
- Az adott időben a repülőtér “működjön”, azaz a FIC-nél legyen bejelentve a működés.
- Működőképes földi rádióval rendelkezzen a repülőtér.
- Csak olyan repülőtérről ill. repülőtérre hajtható végre fel- és leszállás, amelyik rendelkezik az
- Repülőgép
- Repülőgép felszereltsége.
A standard műszereken kívül rendelkezzen műhorizonttal, elfordulás és csúszásjelzővel, működőképes rádióval, transzponderrel és ADF vagy VOR vevővel, műszerfal megvilágítással, külső navigációs fényekkel valamint összeütközést megelőző jelző fénnyel. - Repülőgép személyzete.
Rendelkezzen működőképes elemlámpávalA kiképzéshez a repülési tapasztalata min. 100 óra legyen.
- Repülőgép felszereltsége.
- Minimumok
- Időjárási minimum:
Felhőktől való távolság vízszintesen 1500 m, függőlegesen 300m.Látástávolság FL 100 alatt 5km, FL 100-on és felette 8 km, folyamatos föld- ill. vízfelszín látással.
- Útvonalrepülés minimális magassága 2000 láb (600 m) az útvonalon jobbra-balra 5-5 km) található
legmagasabb akadály felett, AMSL 4000 láb feletti magasságon az előírt iránymagasságon lehet repülni. - Légterek
Éjszakai VFR repülés csak a C, D, és G osztályú légterekben hajthatók végre max. FL 200 magasságig. A repülőtér körzetén kívüli Repüléseket (külső légtér, útvonal) csak repülési terv benyújtása után lehet végrehajtani.
- Időjárási minimum:
- Általános
- Gyakorlati repülés
- Kiképzés Minimum 5 repült órából áll, melyben:
– Minimum 3 óra repülése oktatóval, ha van telepítve megközelítéshez telepítve NDB adó (MM) és a gépen van ADF vevő, akkor NDB forgalmi köröket is kell gyakorolni.A gyakorló körök során az oktató mutasson be legalább egy alkalommal leszállást a pályafények kikapcsolásával.
– Minimum 1 óra útvonalrepülés oktatóval. Az útvonaltartás vagy NDB vagy VOR adókra történjen.
-minimum 5 felszállás egyedül.
Vizsga:
– Elméleti vizsga repülésmeteorológiából, szabályzatismeretből, földi és fedélzeti navigációs
berendezések ismerete, és a légijármű nappali és éjszakai üzemeltetéséből.
– Gyakorlati vizsga: két forgalmi kör, egy útvonal - A vizsgát az oktató szervezet kijelölt oktatója végzi, a vizsga eredménye alapján az oktató szervezet terjeszti fel a szakszolgálati engedélybe bejegyzésre.
- Gyakorlati repülés módszertana
- Földi és fedélzeti navigációs berendezések ismerete.
NDB adó a földön telepített körsugárzó irányadó. Az útvonalakon általában 50-75 NM-ra telepítik,
teljesítménye 50-2000 Watt, frekvenciája 200-1799 kHz. Az útvonalon legalább 2000 láb magasságból lehet jól venni a jelet. Ma már nem jellemző a használata. A fedélzeten a sugárzott jelet az ADF vevő veszi és a jelző műszeren az olvasható le, hogy a géptengely irányához képest hány fokra van az adó (ez a GRI), vagy az olvasható le, hogy a géphez képest hány fokos mágneses irányon van az adó (ez a QDM). De leolvasható az is hogy az adótól hány fokos mágneses irányon van a gép (ez a QDR). A kijelző műszerek lehetnek állóskálájúak (a géptengely irányszöget mindig kézzel kell után állítani a mágneses irányhoz), és a korszerű műszerek az automatikus műszerek, RMJ műszerek (RMI= Radio Magnetic Indicator). Lásd az 1. sz. ábrát.
VOR adó szintén a földön telepített irányadó, azonban ez már irányított sugárirányú jeleket bocsát ki az irányrózsa szerint teljes körön fokonként, azaz 360 sugárirányú jelet. Az útvonalakon a kijelölt útvonal magasságtartományától függően telepítik. Az alacsony (18.000 láb alatti) útvonalakon 40NM távolságra helyezik el az adókat, ezek 112,00-117,95 MHZ frekvencián működnek. A fedélzeti vevő műszerén az iránymutató azt mutatja, hogy a radiálon vagy mellette vagyunk-e. Az eltérést jobbra-balra 1OO-ig jelzi, egy-egy osztás 2O-ot jelent. A radiáltól való távolságot pedig a 2. sz. ábra alapján lehet kiszámolni. Forgalmi kör felépítése.
Kétféleképpen lehet a forgalmi kört felépíteni, csak látással (lásd a 3. sz. ábrát), vagy a leszállásra telepített “közeli” egy db NDB adóra épített eljárással (lásd a 4. sz. ábrát).
Útvonal repülése
NDB irányadók használatával az ún. aktív módszerrel repülünk, melynek a lényege, hogy a széleltérítést korrigálva a kurzuson maradhatunk (lásd az 5. és 6. sz ábrát). Ha nem irányadóra repülünk és a helyzetünket akarjuk megállapítani, azt végezhetjük egy irányadó, vagy két irányadó segítségével is (lásd 7. és 8. sz. ábrát). A passzív NDB adóra rárepülést a 9. sz. ábra mutatja.VOR irányadó segítségével a kiválasztott radiálon repülünk, azt figyelembe véve, hogy “rárepülést” (TO) állítottunk-e be, vagy “elrepülést” (FROM).
“Aranyszabály”:
– ha a repülési irányszögünk (TRK) és a kiválasztott radiál megegyezik, a műszer “TO”-t jelez,
akkor a műszer közép a gép helyzetét jelenti, a mutató a radiál helyzetét jelzi, azaz ha a mutató jobbra kitér, a radiál tőlünk jobbra van, tehát jobbra kell korrigálnunk.– ha a repülési irányszögünk “ellentétes” a kiválasztott radiállal, a műszer “FROM”-ot jelez,
akkor a műszer közép a radiál helyzetét jelzi, a mutató pedig a gép helyzetét, azaz ha a mutató kitér jobbra, akkor az azt jelenti, hogy a radiál tőlünk balra van, tehát balra kell korrigálnunk. (lásd 10. sz. ábrát).
A 11. sz. ábra azt mutatja, hogyan kell radiált váltani, persze nem célszerű 30-40O-nál nagyobb eltérésű radiált választani.Pályafények
A nem műszeres megközelítésre alkalmas pályák használatos fényeit a 12.sz ábra mutatja. A bevezető fénysor nem kötelező, csak ajánlott. Ha műszeres megközelítésre alkalmas pályára szállunk le, hasznos segítség a fedélzeti műszerek nélkül alkalmazható un. PAPI fények (siklópályát biztosító fényrendszer), melynek alkalmazását a 13. sz ábra mutatja.
- Földi és fedélzeti navigációs berendezések ismerete.
- Kiképzés Minimum 5 repült órából áll, melyben:
Meteorológiai ismeretek:
Az alapvető meteorológiai ismereteken túl, a meteorológiai adatok beszerzése és a meteor táviratok megfejtése fontos az Éjszakai VFR repülések elvégzéséhez. Ehhez ajánlott irodalom mindenki számára a nemrég megjelent meteorológiai tankönyv:Sándor Valéria – Wantuch Ferenc: Repülésmeteorológia.
Kiadó: Országos Meteorológiai Szolgálat
- A légijármű nappali és éjszakai üzemeltetése: lásd a repülőgéped légiüzemeltetési utasítását.
Érd, 2005. február 28.
Horti Kálmán
főpilóta2