GROB

 

GROB WERKE GmbH & CO. KG

Vállalkozási részleg

Burkhart Grob Repülôgépgyártás

8939 Mattsies

Mindelheim-Mattsies repültér

Telefon 0 82 68 / 4 11

Telex 539 623

 

REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV

 

GROB G 109

 

 

 

Ezt a kézikönyvet a fedélzeten mindig magunkkal kell vinni.

Ez a GROB G 109 motoros vitorlázó repülôgéphez tartozik.

 

 

 

              Lasjtromjel: HA-1215                                                          Gyári szám: 6078

 

 

 

 

Gépkönyvként elismerve a LuftGerPO 12 § (1) 2. alapján.

 

1981. márciusi kiadás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Fordította: Lelesziné Bóka Zsuzsanna

 

                                                    Lektor: Thomasz Nándor (okl. villamosmérnök, PPL)

                                        Ellenôrizte és az eredetivel összehasonlította:

                                                    Rebb Károly (légiközlekedés gépésztechnikus, repülôoktató)

 

                                        Jóváhagyta:      ……………………..………………………

 

 

Budapest, 2002. július 11.


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  1

 

 

 

Tartalomjegyzék                                                                                               Oldal

 

 

I.                   Általános tudnivalók

 

I. 1.      Helyesbítési állapot                                                                                            4

I. 2.      Teljes nézet (fotó)                                                                                             5

I. 3.      Három oldali nézet                                                                                            6

I. 4.      Leírás                                                                                                               7

 

II.        Üzemeltetési határok

 

II. 1.    Repülés-alkalmassági csoport                                                                            8

II. 2.    Üzemeltetési mód                                                                                              8

II. 3.    Minimális felszerelés                                                                                          8

II. 4.    Hajtómû határértékek                                                                                        9

II. 5.    Üzemeltetési utasítás az állítható légcsavarhoz                                                  12

II. 6.    Sebességi határértékek és terhelési többszörös                                                13

II. 7.    Személyzet                                                                                                      16

II. 8.    Súlyok                                                                                                            16

II. 9.    Repülési súly, súlyponti helyzet                                                                        17

II.10.   Rakodási terv                                                                                                 19

II.11.   Önsúly (üres) súlyponti helyzet                                                                         25

 

III.             Kezelés normál üzemben

 

III. 1.   Pilótafülke és kezelôberendezések (fotó)                                                         27

III. 2.   Napi ellenôrzés                                                                                               28

III. 3.   Ellenôrzés repülés elôtt                                                                                    30

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  2

 

                                                                                                                             Oldal

 

III. 4.   Ellenôrzés indítás elôtt                                                                                     30

III. 5.   Bemelegítés                                                                                                    31

III. 6.   Motor ellenôrzés                                                                                             32

III. 7.   Gurulás                                                                                                           33

III. 8.   A start elôtt                                                                                                     33

III. 9.   Start és emelkedô repülés                                                                               34

III.10.  Vízszintes és utazórepülés                                                                                34

III.11.  Motor leállítása és újraindítása repülés közben                                                 35

III.12.  Merülés (süllyedés)                                                                                         36

III.13.  Végsô megközelítés                                                                                        36

III.14.  Földet érés                                                                                                     36

III.15.  Vitorlázó repülés                                                                                             37

III.16.  Leszállás leállított hajtómûvel                                                                           37

III.17.  Ellenôrzés kemény leszállások után                                                                  37

 

IV.              Eljárás szükséghelyzetekben

 

IV. 1.   Kivétel dugóhúzóból                                                                                       38

IV. 2.   Kabintetô ledobása és a kabin elhagyása                                                         39

IV. 3.   Hajtómô leállása a start után                                                                            39

IV. 4.   Egyebek                                                                                                         40

 

V.                 Teljesítményadatok

 

V. 1.    Starttávolság                                                                                                   41

V. 2.    Leszállási távolság                                                                                           41

V. 3.    Emelkedési sebesség                                                                                       42

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  3

 

                                                                                                                             Oldal

 

V. 4.    Átstartolás                                                                                                      42

V. 5.    Utazási sebesség                                                                                             42

V. 6.    Vitorlázó repülés teljesítményei                                                                        42

V. 7.    Hatótávolság                                                                                                   43

V. 8.    Üzemanyag fogyasztás                                                                                    43

V. 9.    Áthúzási sebességek                                                                                       44

 

VI.              Össze- és szétszerelés

 

VI. 1.   Felszerelés                                                                                                      45

VI. 2.   Szétszerelés                                                                                                    49

VI. 3.   Leállítás (parkolás)                                                                                          49

VI. 4.   Szállítás                                                                                                          50

VI. 5.   A motoros vitorlázógép ápolása                                                                      51

VI. 6.   Karbantartási utasítások                                                                                  52

VI. 7.   Javítási utasítások                                                                                            52

 

1.3.81

 

 


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  4

 

I.                   Általános tudnivalók

 

I. 1.     Helyesbítési állapot

 

Sorszám

Oldal

Hivatkozás

Dátum

Aláírás

1

4, 7, 13, 16, 19, 23, 24, 26a, 41, 42, 44,

Súly megnövelése

825 kg-ra

81.12.5.

 

2

4, 10, 34, 36, 40

A repülési kézikönyv bôvítése

81.10.1.

 

3

4, 46a, 47

Új törzs-szárny záródás

81.10.22

 

4

4, 11, 31, 37, 41, 43

A repülési kézikönyv helyesbítése

82.12.14.

 

5

4, 8, 16, 17, 19, 19a, 20, 23, 24, 26a, 30, 38, 39

A súlyponti helyzet változtatása és a pörgés befejezése

83.5.2.

 

6

4, 4a, 7, 8, 9, 11, 12, 19, 26, 31, 32, 34, 37, 41, 43

A repülési és a karbantartási kézikönyv bôvítése és kiegészítô felszerelés tetszés szerinti beépítése

86.5.1.

 

 

1.5.86.  (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  4a

 

Érvényes oldalak:

 

Fedôlap

1981. március

Oldal 27

81. 03. 01.

Oldal 1

81. 03. 01.

28

81. 03. 01.

2

81. 03. 01.

29

81. 03. 01.

3

81. 03. 01.

30

83. 05. 02.

4

86. 05. 01.

30a

81. 03. 01.

4a

86. 05. 01.

31

86. 05. 01.

5

81. 03. 01.

32

86. 05. 01.

6

81. 03. 01.

33

81. 03. 01.

7

86. 05. 01.

34

86. 05. 01.

8

86. 05. 01.

35

81. 03. 01.

9

86. 05. 01.

36

81. 10. 01.

10

81. 10. 01.

37

86. 05. 01.

11

86. 05. 01.

38

83. 05. 02.

12

86. 05. 01.

39

81. 03. 01.

13

81. 05. 12.

40

81. 10. 01.

14

81. 03. 01.

41

86. 05. 01.

15

81. 03. 01.

42

81. 05. 12.

16

83. 05. 02.

42a

81. 03. 01.

17

83. 05. 02.

43

86. 05. 01.

18

81. 03. 01.

44

81. 05. 12.

19

86. 05. 01.

45

81. 03. 01.

19a

83. 05. 02.

46

81. 03. 01.

20

83. 05. 02.

46a

81. 10. 22.

21

81. 03. 01.

47

81. 10. 22.

22

81. 03. 01.

48

81. 03. 01.

23

83. 05. 02.

49

83. 05. 02.

24

83. 05. 02.

50

81. 03. 01.

25

81. 03. 01.

51

81. 03. 01.

26

86. 05. 01.

51a

81. 03. 01.

26a

83. 05. 02.

52

81. 03. 01.

 

 

52a

81. 03. 01.

 

1.5.86    (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  5

 

I. 2.     Teljes nézet

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  6

 

 

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  7

 

I. 4.     Leírás

 

A G 109 egy kétüléses motoros vitorlázógép T-vezérsíkkal, szilárd burkolatú hajtómûvel és féklapokkal a szárny felsô oldalán. Az ülések egymás mellett helyezkednek el. A motoros vitorlázógép a legújabb ismeretek alkalmazásával ipari GFK és CFK építési módban készült.

 

 

Használható oktató-gyakorló-, teljesítmény-, munka- és utazási repülésekre.

 

 

Műszaki adatok:

 

Fesztáv

16,60 m

Hossz

7,88 m

Magasság

1,68 m

Oldalviszony (szárnykarcsúság)

13,5

Szárnyfelület

20,4 m2

Maximális repülési súly

825 kg

Maximális felületi terhelés

40,4 kg/m2

Profil (körvonal, oldalnézet, arculat)

E 572 (E 603 módosítás)

Hajtómû

Limbach L 2000 EB 1.A

(59 kW/80 PS 3400 U/perc esetén)

Hoffmann HO-V62 R/L 160 T vagy

HO-V62 R/L 160 BT légcsavarral

 

1.5.86. (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  8

 

II.                Üzemeltetési határok

 

II. 1.    Repülés-alkalmassági csoport

 

U (használhatóság) JAR 22 szerint.

 

A mintaengedély alapja az „Egyesített Légügyi Követelmények (JAR 22) Vitorlázó Repülôgépekre és Motoros Vitorlázó Repülôgépekre”, 1980. 4. 1-i kiadása.

 

 

II. 2.    Üzemeltetési mód

 

a)      A motoros vitorlázógép nappali VFR szabályok szerint történô repülésekre van engedélyezve. IFR és jegesedési feltételek esetén a repülés, valamint a mûrepülés (beleértve a dugóhúzót) nem megengedett.

 

b)      A motoros vitorlázógép ellenôrzött (CVFR) VFR-repülésekre zárt felhôtakaró felett és éjszakai VFR-repülésekre van engedélyezve, amennyiben a TM 817-11 Mûszaki Közlemény szerinti repülésbiztonsági felszerelés be van építve, és a kiegészítô avionik felszerelés  a GROB G 109 motoros vitorlázógépre vonatkozó repülési kézikönyvhöz és karbantartási kézikönyvhöz rendelkezésre áll.

 

 

II. 3.    Minimális felszerelés

 

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  9

 

II. 4.    Hajtómû határértékek

 

II. 4.1. Motor
Limbach L 2000 EB 1. A

 

II. 4.2. Fordulatszámok (fordulatszámmérô jelzések)

 

            Legmagasabb megengedett fordulatszám (piros vonal):                      3400 U/perc

            Óvatossági tartomány (sárga ív):                                            3000 – 3400 U/perc

            Üzemi tartomány (zöld ív):                                                       700 – 3000 U/perc

 

Fordulatszámok álló (befékezett) állapotban:

(Hoffmann HO – V 62 R/L 160 T vagy Hoffmann HO – V 62 R/L 160 BT)

 

            Startállás:                                                                                2750 ± 100 U/perc

            Utazó állás:                                                                             2200 ± 100 U/perc

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  10

 

II.4.3.  Kenôanyag

 

Ötvözetlen vagy ötvözött repülô-motorolajat ne használjunk! Csak „SAE” jelöléssel ellátott Otto motorokhoz készült védjegyzett olajat használjunk.

 

Klíma

Egyviszkozitású

Többviszkozitású

Trópusi

 

 

Mérsékelt

 

 

Sarkvidéki

 

 

 

Töltési mennyiség:

minimum 1,5 liter,                    maximum 2,5 liter.

 

Megjegyzés: Az olajszintjelzés az olajmérô pálcán álláskor és repüléskor közel azonos. Elegendô szûken a felsô jelzés alatti töltési mennyiség, a túl sok olaj az átfolyón kinyomul, és összepiszkolja a törzs alsó oldalát.

 

Olajnyomás:

 

            Minimális nyomás (piros vonal):                                                                1 bar

            Üzemi tartomány (zöld ív):                                                                   1-4 bar

            Legmagasabb megengedett nyomás (piros vonal):                                     4 bar

 

 

 

 

 

1.10.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  11

 

Olajhômérséklet:

 

            Legmagasabb megengedett olajhômérséklet (piros vonal):                           120 ºC

            Figyelmeztetô tartomány (sárga ív):                                                      100–120 ºC

            Üzemi tartomány (zöld ív):                                                                     50–100 ºC

            Minimális hômérséklet (piros vonal):                                                              50 ºC

            Kedvezô üzemi hômérséklet kb.:                                                                   80 ºC

 

Megjegyzés: 0 º alatti külsô hômérséklet esetén az optimális olajhômérséklet nem egészen érhetô el. Ezért fennáll a lehetôség, az olajhûtôt egy úgynevezett „téli lemezzel” (Rajzszám: 109-6000.01) lefedni.

 

II. 4.4. Üzemanyag

 

AVGAS 100 LL repülôbenzin vagy benzinkútról való Super benzin.

 

DIN 51 600 szerinti (Ausztriában OE C 1103 szabvány szerinti) oktánszám, de minimum ROZ 96,0 oktán.

 

Csak védjegyzett üzemanyagok használhatók. Üzemanyag-kiegészítôk nem megengedettek.

 

Tank tartalma:                                                                                80 liter (56 kg)

ebbôl kirepülhetô:                                                                           78 liter

 

Megjegyzés: A tankjelzés beépítési helyzete miatt az üzemanyagkészlet-kijelzô álláskor és repüléskor közel azonos. „Nullánál” még kb. 4 liter van a tankban. „Teli”-t mutat a mûszer kb. 74-tôl 80 liter tank tartalomig. Ez azt jelenti, hogy a tank kijelzô teli tankkal történô start után az elsô idôben nem mozog.

 

II. 4.5. Hengerfej hômérséklet

 

            Legmagasabb megengedett hengerfej hômérséklet (piros vonal):               = 250 ºC

                                                                                         (a legforróbb hengeren mérve)

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  12

 

II. 5.    Üzemeltetési utasítás állítható légcsavarra

 

Minta: Ho-V 62 R/L 160 T -VP 30-81 kabintetôvel vagy

Minta: Ho-V 62 R/L 160 BT -VP 30-82 kabintetôvel

 

            A légcsavar lehet:                       startállásban

                                                              utazó állásban

                                                              vitorlázó állásban

 

            Lapátok száma:                          2

            Átmérô:                                      160 cm ± 0,5 cm

 

Az 50 órás ellenôrzésre vonatkozó adatok a Ho-V 62 üzemi és karbantartási kézikönyvében találhatók.

 

A startállásról utazó állásra átállítás és visszaállítás járó motor mellett történik. Vitorlázó állásra és vissza, álló motornál történik az átkapcsolás.

 

A startállásról utazó állásra történô átkapcsolás csak 1800 U/perc fordulatszám felett lehetséges. Ehhez a legkedvezôbb fordulatszám 2200 U/perc-nél van.

Utazó állásról startállásra történô visszakapcsolásnál a fordulatszámnak 1300 U/perc alá kell csökkennie. Ha a légcsavart álló motor mellett vitorlázó állásból akarjuk visszahozni, automatikusan startállásba megy át.

 

1.5.86 (TM 817-22)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  13

 

A „startállás/utazó állás” kapcsolások oda-vissza a középkonzolon található húzógombbal végezhetôk el. A „vitorlázó állás” az e fölött található fogantyúval kattan be, annak (kb. 17 cm-es) kihúzása és 90 º-kal való jobbra fordítása után.

 

II. 6.    Sebességi határértékek és terhelési többszörös

 

            Legmagasabb megengedett sebesség csendes idôben:                   VNE = 240 km/h

            Legmagasabb megengedett sebesség szeles idôben:                      VB   = 185 km/h

            Manôverezési sebesség:                                                               VA   = 185 km/h

            Legmagasabb sebesség kiengedett féklapokkal:                            VLE = 240 km/h

            Átesési sebesség kiengedett féklapokkal:                                      VS1  =  87 km/h

            Átesési sebesség behúzott féklapokkal:                                         VS0   =  76 km/h

 

A megadott sebességek kalibrált sebességek. (VCAS)

A kalibrált sebesség a mûszer hibajelzéssel korrigált repülési sebessége tengerszint fölött. Tehát a sebességmérô hibája a „kijelzett sebességek diagrammjából” olvasható le, kiemelve az alsóbb sebességi tartományt. (Lásd a diagrammot a 15. oldalon.)

 

Az alábbi terhelési többszörösöket nem szabad túllépni:

(féklapok behúzva, szimmetrikus repülési helyzetek)

 

            Manôver sebességnél:                                                                  + 5,3        -2,65

            Legmagasabb sebességnél:                                                           + 4,0        -1,5

 

12.5.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  14

 

Erôs széllökések esetén ki kell tapasztalni azokat a légmozgásokat, amelyek például a  hullám-rotorban, felhôkben, szélörvényben és hegygerincek felett történô átrepüléskor fellépnek.

 

A manôver sebesség (VA) az a legmagasabb sebesség, amelynél még teljes kormánykitérítések megengedettek. A legmagasabb (VNE) sebességnél a maximális kormánykitérítéseknek csak az 1/3-a megengedett. Magassági kormány elmozdulásoknál az engedélyezett terhelési többszörösöket nem szabad túllépni. Figyelni kell arra, hogy növekvô repülési magasságnál a valós repülési sebesség nagyobb, mint a sebességmérôn kijelzett repülési sebesség.

 

A legmagasabb megengedett VNE sebesség az alábbi táblázat szerint csökken:

 

Repülési magasság:  (m)

0-2000

3000

4000

5000

6000

Kijelzett VNE:   (km/h)

240

225

214

203

192

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  15

 

A kijelzett sebességek diagrammja (sebességmérô tartomány görbéje):

 

Ebbôl a diagrammból látható a sebességmérô hibája, ami a nyomásvételi helyekre vezethetô vissza.

 

            Torlónyomásvétel:                                                a jobb szárny alatt

 

            Statikus nyomásvétel:                                            törzs oldalfal a pilótafülke elôtt

 

            Kijelzett sebesség:

 

            Kalibrált sebesség:

 

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  16

 

Sebességmérô jelölések:

 

            Piros vonal (legmagasabb sebesség):                                                      240 km/h

            Sárga ív (óvatossági tartomány):                                                      185-240 km/h

            Zöld ív (normál tartomány):                                                               95-185 km/h

            Sárga háromszög (legjobb siklószámhoz tartozó sebesség):                     115 km/h

            Kék radiális vonal (legkisebb merüléshez tartozó sebesség):                      95 km/h

 

II. 7.    Személyzet                                                                                          2 személy

 

            Minimális személyzet:                                                                             1 személy

 

Figyelem: egy személy esetén csak a bal oldali ülésben repülni!

 

II. 8.    Súlyok

 

            Önsúly kb.:                                                                                              600 kg

            Legmagasabb megengedett repülési súly:                                                  825 kg

            A nem tartó részek legmagasabb súlya:                                                     640 kg

            Felületi terhelés maximum:                                                                        40,4 kg/m2

 

2.5.83 (TM 817-10)

 
REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  17

 

II. 9.    Repülési súly súlyponti helyzet

 

            A megengedett súlyponti helyzetek repüléskor a                       380 mm - 465 mm

            tartományban vannak a viszonyítási sík mögött a                         29,5 % - 36%-ig

            a közbensô aerodinamikai               1,29 m-es repülési mélységnek megfelelôen.

 

Viszonyítási sík (BE)      = a szárny elülsô széle a tőbordán.

Repülôgép helyzete:      a törzs háta 500 mm vízszintesen a függôleges vezérsík elôtt.

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  18

 

Kiegyensú-lyozás (mérlegelés dátuma, végezte:

Felszerelés felsorolása (dátum):

A repülôgép önsúlya

kg:

Az önsúly súlyponti helyzete a viszonyítási sík mögött (mm):

Önsúly nyomaték (mkg)

Maximális pót

rakomány kg:

Vizsgálati megjegyzés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az önsúly nyomaték, a repülési súly, súlypont számításához (rakodási terv) szükséges.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  19

 

II. 10.  Terhelési terv

 

Terhelés az üléseken (a motoros vitorlázógép pilótája és kísérô, beleértve az ejtôernyôket).

 

            Egy személy esetén:

 

                                                      minimum      70 kg

                                                      maximum  110 kg

 

A csomagtérben nincs csomag, hanem a második ülésben rögzítve,

üzemanyag mennyiség a tankban a 19a oldalon található diagramm szerint (lásd a példát a 24. oldalon).

 

            Két személy esetén:

 

                                                      maximum   220 kg  (2 x 110 kg)

 

Csomag a csomagtérben a 19a oldalon található diagramm szerint.

 

Ügyelni kell arra, hogy a legmagasabb megengedett 825 kg-s repülôsúlyt nem léphetjük túl. Az üzemanyag mennyiségét és a csomag súlyát ennek megfelelôen kell megszabni (lásd a példát a 24. oldalon).

 

Üzemanyag:                        maximum 56 kg (80 liter)

Csomag:                             maximum 20 kg (beleértve az oxigénpalackokat is)

 

Megjegyzés: A 70 kg-nál kisebb súlyú pilótát az ülésben pótsúllyal ki kell egyenlíteni. „Ólompárna”, mely a hasi övre rögzíthetô (a gyártónál beszerezhetô).

Egyszemélyes üzemelés esetén a csomagtérben lévô oxigénpalackokat a második ülésben ballaszttal ki kell egyenlíteni. (az eljárást lásd a 20. oldalon)

Ha be vannak építve a TM 817-22/5 szerinti kiegyenlítô súly-tartók (felerôsítések), 55,0 kg-tól 69,9 kg-s pilóta súlyig vihetôk kiegyenlítô súlyok. Ezeknek a kiegyenlítô súlyoknak az emelôkarja 0,228 m a viszonyítási sík elôtt (lásd a 25. oldalt).

 

1.5.86 (TM 817-22)

 


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                19a

 

Önsúly súlyponti helyzete mm-ben a viszonyítási sík (BE) mögött.

 

            Legnagyobb súly: 825 kg.

 

            1 pilóta és csomag a második ülésben, vagy 2 pilóta.

 

            Üzemanyag a tankban.

 

            Csomag a csomagtérben.

 

A terheléshez fent megadott adatok a repülési súly súlypont meghatározásához a következô eljárások szerint kerültek megállapításra, azzal az elôfeltétellel, hogy az önsúly súlypontja a 26a oldalon megadott tartományban található.

Köztes értékek a diagrammban interpolálhatók.

 

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  20

 

A repülési súly súlypontjának meghatározása (XF):

 

Az aktuális repülési súly súlypontjának megállapításához az egyes súlyokat meg kell szorozni azoknak a viszonyítási síkhoz (emelôkar) való távolságával, hogy a nyomatékokat megkapjuk. A nyomatékok összege osztva az összsúllyal megadja a súlyponti helyzetet a mindenkori rakodási állapotra vonatkozóan.

 

            önsúly x önsúly súlypontja                                              = önsúly nyomatéka

            (a 18. oldalon lévô táblázat utolsó értéke)

            ……… kg x …… m                                                 = ………………….. mkg

            pilóta súlya x pilóta emelôkar                                         = pilóta nyomatéka

            (egy személy plusz csomag a második ülésben)

            ……… kg x 0,09 m                                                  = ………………….. mkg

            tank tartalma x tank emelôkar                                        = tank nyomatéka

            ……… kg x 1,035 m                                                = ………………….. mkg

            csomag súlya x csomag emelôkar                                   = csomag nyomatéka

            (kétszemélyes üzemelésnél)

            ……… kg x 0,97 m                                                  = ………………….. mkg

 

            + ………. kg (G)                                                          + ………………….. mkg (M)

                 (összsúly)                                                                         (összes nyomaték)

 

 

Repülési súly súlypontja  =  összsúly ÷ összes nyomaték

XF = M ÷ G

 

 

A megengedett repülési súly súlyponti tartományt lásd a 17. oldalon.

 

Az egyes nyomatékok a két rakodási diagrammból ( 21. és 22. oldal) tudhatók meg. Az összes nyomatéknak a súlypont-diagramm (23. oldal) megengedett tartományába kell esnie.

 

Ha az összes nyomaték a megengedett tartományon kívül esik, a pótrakományt máshogy kell elosztani, vagy szükség esetén korlátozni, majd az új állapot szerint meg kell ismételni a súlypont számítást. A megengedett legmagasabb súlyt soha nem szabad túllépni!

 

Megjegyzés: A csomag emelôkar kétszemélyes üzemelésnél a csomagtér közepére van megadva. A csomagokat lehetôleg a csomagtér elülsô részében kell rögzíteni.

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  21

 

Rakodási diagramm

 

Pilóta súlya:

 

Pilóta nyomatéka:

 

Egy személy:

 

Két személy:

 

Pilóták ejtôernyôvel együtt:

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  22

 

Rakodási diagramm

(az egyéb rakomány részek nyomatékai)

 

Súly:

 

Tank tartalma:

 

Csomag:

 

Töltési mennyiség:

 

Nyomaték:

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  23

 

Súlypont diagramm

(A repülési súly nyomatékok határai)

 

Összsúly:

 

Nyomaték:

 

Elülsô súlypont határ:

 

Hátsó súlypont határ:

 

Megengedett tartomány:

 

 

A hibás rakodás a repülési tulajdonságokat és a repülési teljesítményeket leronthatja, és veszélyes repülési helyzetekhez vezethet. A pilóta ezért felelôs a rakomány elôírásszerû elosztásáért.

 

A motoros vitorlázógép önsúlya és az önsúly súlyponti helyzete a széria kivitelben csekély eltérést mutathat a gyári értékhez képest, azonban a kiegészítô felszerelés a súlypont helyzetében mégis jelentôs különbségeket eredményezhet.

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  24

 

1.    Példa a rakodási tervhez:

 

Feltételezett önsúly 600 kg,

feltételezett önsúly súlyponti helyzete 480 mm a viszonyítási sík (BE) mögött.

(Figyelem: a példa nem egyezik az Ön repülôgépével!)

 

 

Súly (kg)

Emelőkar (m)

Nyomaték (m kg)

Önsúly:

600

0,480

288,0

2 pilóta:

180

0,09

16,2

Csomag a csomagtérben:

10

0,97

9,7

Üzemanyag:

35

1,035

36,2

 

825 kg

 

350,1 m kg

 

Repülési súly súlyponti helyzete: 350,1 ÷ 825 = 0,424 m

 

A súlypont 424 mm-rel fekszik a viszonyítási sík (BE) mögött a megengedett tartományban. Az üzemanyagot 35 kg-ra (50 liter) kellett korlátozni, hogy a legmagasabb súlyt ne lépjük túl.

 

2.    Példa a rakodási tervhez:

 

Feltételezett önsúly 610 kg,

feltételezett önsúly súlyponti helyzet 495 mm a viszonyítási sík (BE) mögött.

(Figyelem: a példa nem egyezik az Ön repülôgépével!)

 

 

Súly (kg)

Emelőkar (m)

Nyomaték (m kg)

Önsúly:

610

0,495

302,0

1 pilóta:

80

0,09

7,2

Csomag a második ülésben:

10

0,09

0,9

Üzemanyag:

27

1,035

27,9

 

727 kg

 

338,0 m kg

 

Repülési súly súlyponti helyzete: 338 ÷ 727 = 0,465 m

 

A súlypont 465 mm-rel fekszik a viszonyítási sík (BE) mögött a megengedett tartomány hátsó határán. Az üzemanyagot 27 kg-ra (38 liter) kellett korlátozni, hogy a súlypont tartományt ne lépjük túl.

A második ülésben lévô 10 kg-os csomag nélkül a súlypont tartományt túllépnénk, vagy az üzemanyagot kellene tovább korlátozni.

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  25

 

II. 11.  Önsúly súlyponti helyzete

 

A repülési súly súlypontjának számításához elôfeltétel az önsúly súlyponti helyzetének megállapítása mérlegelés révén. A motoros vitorlázógépet ehhez három mérlegre állítják (2 x a fôfutók, 1 x a farokfutó) úgy, hogy a törzs háta vízszintesen 500 mm-rel a függôleges vezérsík elôtt van. A fôfutók mérlegre gurításánál arra kell figyelni, hogy a laprugók a mérlegeket ne feszítsék (terheljék) túl, és ez által ne legyen hibás a mérlegelés.

 

A viszonyítási sík (BE) a szárny belépôél a tôbordán. Az a és b távolságok függôón segítségével állapíthatók meg. Az önsúly a G1re, G1li, és a G2 részsúlyok összegébôl adódik.

 

 

 

 

 

 

Viszonyítási sík (BE): a szárny belépôéle a tôbordánál.

Repülôgép helyzete: törzs háta vízszintesen 500 mm-rel a függôleges vezérsík elôtt.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  26

 

            Súly a jobboldali fôfutón:                                                         G 1 jobb  =           kg

            Súly a baloldali fôfutón:                                                            G 1 bal   =           kg

            Súly a farokfutón:                                                                    G 2       =           kg

            Önsúly: (GL = G 1 jobb + G 1 bal + G 2)                                       G L       =           kg

            Fôfutó alátámasztás:                                                                a          =           mm

            Farokfutó alátámasztás:                                                           b          =           mm

 

Önsúly súlypontja:                         XL = (G2 x b) ÷ GL + a

                                                          =          ÷           =            mm viszonyítási sík (BE) mögött.

 

Az önsúly és az önsúly súlypontjának megállapítása mindig kivehetô kiegyenlítô súlyok (ólompárnák), üzemanyag és csomag nélkül, de motorolajjal történik.

 

Ezen kívül figyelembe kell venni, hogy a maximális rakomány kihasználása esetén a nem tartó részek legmagasabb megengedett súlyát ne lépjük túl.

 

A nem tartó részek súlya a törzs, a vízszintes vezérsík rész súlyának és a törzsben lévô maximális rakománynak az összege; ez nem lépheti túl a 640 kg-t. Ha meghaladja a súlyhatárt, a rakományt ennek megfelelôen csökkenteni kell.

 

Javítások, újrafestések, kiegészítô berendezések beépítése után, vagy legkésôbb 4 évvel az utolsó mérlegelés után újra meg kell állapítani az önsúlyt.

 

A súlyt, az önsúly súlyponti helyzetét és a rakományt egy vizsgáztató személy által a repülési kézikönyv 18. oldalán igazoltatni kell.

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                26a

 

Az önsúly súlypontját a gyártó az alábbiakban megadott határokon belül beállítja.

Ugyanígy kell eljárni a felszerelés változtatása és javítások esetén.

(Lásd a 19a oldalon található útmutatásokat.)

 

 

 

Önsúly

Megengedett súlyponti helyzet a viszonyítási sík mögött

(kg)

Elülsô (mm)

Hátsó (mm)

580

479

494

590

477

494

600

473

495

610

467

495

620

461

495

630

455

495

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  27

 

III.             Kezelés normál üzemben

 

III. 1.  Pilótafülke és kezelôberendezések

 

 

 

 

 

 

1.   Botkormány

  9.   Szivató (hidegindító)

2.   Oldalkormány pedál

      (futónként kerékfékkel)

10.   Fûtés

11.   Karburátor elômelegítés

3.   Féklap mûködtetô kar

      (kerékfékkel)

12.   Tûzcsap

13.   Légcsavar vitorlába állítófogantyú

4.   Parkolófék

14.   Légcsavar beállító gomb

5.   Gázkar

15.   Kabintetô vészledobó

6.   Trimm kormány

16.   Repülést ellenôrzô mûszerek

7.   Fôkapcsoló

17.   Comm. és Nav. rádiók

8.   Gyújtás és indító

18.   Motorellenôrzô mûszerek

 

 

 

A tájoló és a fedélnyitó fogantyú a kabintetôn található.

 

Automata ejtôernyôk esetén a felhúzó kötél rögzítéséhez piros körcsavarok találhatók a háttámla mögött a fedélzeti fal közelében jobbra és balra.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  28

 

III. 2.  Napi ellenôrzés

 

A repülési üzem megkezdése elôtt a felelôs légi jármû-vezetônek el kell végeznie a motoros vitorlázógép külsô szemrevételezését az alábbi sorrendben (lásd 29. oldal):

 

1.      Hajtómû:

(szögjáték 1 º-ig megengedett),

      (minimum 1,5 liter, maximum 2,5 liter),

      Pontos eljárás a légcsavar- és motor kézikönyv szerint.

 

2.      Futómû:

 

3.      Szárnyak:

 

4.      Tank és szárnycsatlakozás:

valamint az elektromos csatlakozásokat,

a torlónyomás-vezeték csatlakozását (csak jobboldalon).

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  29

 

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  30

 

5.      Kormánymûvek:

 

6.      Törzs:

 

7.      Pilótafülke:

(adott esetben tisztítsuk meg).

 

 

III. 3.  Ellenôrzés repülés elôtt

 

1.      Megtörtént-e már a napi ellenôrzés?

2.      Az olaj- és üzemanyag készletet vizsgáljuk meg.

Az olajszint mérô pálca a motorfedélben a szerelônyílás fedelén át megközelíthetô.

3.      A repülési súly súlypontját határozzuk meg. (Rakodási terv a 19. oldaltól.)

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                30a

 

III. 4.  Ellenôrzés indítás elôtt

 

1.      A kabintetôt zárjuk be.

2.      Az oldalkormány pedálokat azonos magasságra állítsuk be. (Gömbfogantyú van minden pedálon az állíthatóság érdekében. Hagyjuk a gömbfogantyút teljesen bekattanni.)

3.      A biztonsági öveket fektessük fel és húzzuk szorosra.

  (Adott esetben az ejtôernyôket is megfelelôen állítsuk be.)

4.      A kéziféket húzzuk be.

5.      A rádiót és a navigációs mûszereket kapcsoljuk ki.

6.      Az üzemanyagcsapot nyissuk ki.

7.      A kormányok akadálymentes kitéríthetôségét ellenôrizzük le.

8.      A féklapokat nyissuk ki, majd zárjuk vissza és biztosítsuk.

9.      A magasságmérôt állítsuk be.

10.    Az ejtôernyô kioldó köteleket akasszuk be. (Automata ernyô esetében.)

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  31

 

III. 5. Indítás

 

1.      A légcsavart a középsô konzolon lévô gomb rövid meghúzásával startállásban helyezzük (kb. 10 cm).

2.      Hideg motor esetén húzzuk ki a hidegindítót.

3.      A gázkart üresjárat állásból kb. 2 cm-t toljuk elôre.

4.      A légcsavar közelében ne legyenek tárgyak vagy személyek.

5.      A fôbiztosítékot nyomjuk be.

6.      A generátorbiztosítékot nyomjuk be (ha kapcsolható).

7.      Fôkapcsoló BE.

8.      Elektromos benzinpumpa BE.

9.      Az elektromos kijelzôket ellenôrizzük (üzemi feszültség 12V).

10.    Gyújtás BE.

11.    Indítót nyomjuk meg/fordítsuk el.

12.    Járó motor mellett kapcsoljuk be a rádió- és navigációs mûszereket.

 

Beindulás után az indítót azonnal engedjük el, a hidegindítót és a gázkart pedig úgy állítsuk be, hogy a motor kb. 1000-1200 U/percnél egyenletesen járjon. Ellenôrizzük az olajnyomást, ha 10 másodpercen belül nem növekszik, azonnal állítsuk le a motort.

 

Megjegyzés: Az elektromos benzinpumpának induláskor, emelkedô repülésnél és leszállásnál bekapcsolva kell lennie. Vízszintes utazó repülésnél azonban legyen kikapcsolva.

 

Ha a motor az indító ötszöri működtetése után sem indul be, valószínûleg túl sok benzint kapott (nedvesek a gyújtógyertyák).

 

Ezután: A gyújtást kapcsoljuk ki, a hidegindítót nyomjuk be, majd adjunk teljes gázt.

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  32

 

A légcsavarral visszafelé forgassuk át a motort kb. tízszer. Ezután próbáljunk újra indítani hidegindító nélkül, de „teljes gáz” állásban.

 

Beindulás után vegyük vissza a gázt 1000-1200 U/percre. Meleg motor esetén hidegindító nélkül és kis gázzal indítsunk.

 

Megjegyzés:

 

Lemerült akkumulátor esetén külsô indítási segítséggel 12V egyenárammal (pl. külsô fedélzeti csatlakozás révén) történô indítás után az 1700 U/perc fordulatszámot addig nem szabad túllépni, amíg az ampermérô kijelzô 10 A alá nem csökken.

 

 

III. 6. Bemelegítés és motorellenôrzés

 

Kb. 2 percig járassuk a motort kb. 1000-1200 U/percnél, ezután kb. 1500 U/percnél további melegítés következik (a külsô hômérséklettôl függôen 5-10 percig), amíg az olajhőmérséklet-mérô mutatója eléri az 50 ºC-t. A kijelzô viszonylag lomha, úgyhogy a motor 50 ºC-nál már eléri az elegendô tényleges üzemi hômérsékletet.

 

A motorpróba a légcsavar „Start” állásában:

 

Húzzuk be a kéziféket, és tartsuk húzva a magassági kormányt.

Lassan növeljük a fordulatszámot (fordulatszám 2750 ± 100 U/perc), közben figyeljük az olajnyomást és az olajhômérsékletet. 25 másodperc után álljunk vissza üresjáratra. Ha a fordulatszám - egyébként mûszakilag kifogástalan motornál - egyértelmûen lecsökken (kb. 2200 ± 100 U/perc), akkor a légcsavar utazó állásba van kapcsolva. Ebben az esetben a légcsavart át kell kapcsolni startállásra.

 

Meleg motornál teszteljük a karburátor elômelegítés funkciót: a fordulatszámot állítsuk be 1800 U/percre, húzzuk ki a karburátor elômelegítést. Világosan megállapítható kell legyen a fordulatszám csökkenése (kb. 100 U/perc).

 

(III.5. és III. 6. – lásd a motor kézikönyvet is.)

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  33

 

III. 7.  Gurulás

 

Mivel a farokfutó össze van kapcsolva az oldalkormánnyal, a repülôgép nagyon jól kormányozható.

 

Nagyon szûk guruló körátmérô eléréséhez az oldalkormány pedálok teljes belépésével a fôfutómű kerekeit külön lefékezhetjük. A G 109-et vagy a középkonzolon lévô kézifékkel (rögzítôfék), vagy a féklap teljes kihúzásával lehet lefékezni (ugyanis a féklap teljesen nyitott helyzetben ugyancsak kerékfékként hat). Kézi átállításkor a farokfutó automatikusan kiugrik, és 360 º-kal elfordítható.

 

III. 8.  A start elôtt

 

1.      Befékezett futóval teljesítmény próba, teljes gáz 2750 U/perc (lásd III.6.),

légcsavar utazó állásban 2200 U/perc,

üzemanyag csap nyitva, üzemanyag szivattyú bekapcsolva.

2.      Gázkar:                                              szabad

3.      Féklapok:                                           zárva, biztosítva

4.      Kabintetô:                                          zárva, biztosítva

5.      Trimm:                                               semleges helyzetben

6.      Motor ellenôrzô mûszerek:                  ellenôrizve

7.      Rögzítôfék:                                         kioldva

 

Megjegyzés: Mindig figyeljünk a nyitott benzincsapra! A motor zárt benzincsap esetén kb. 2 perc múlva leáll. Az elsietett indulás üzemanyag adagolás nélkül végzetes lehet.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  34

 

III. 9.  Start és emelkedô repülés

 

Folyamatosan adjunk gázt, 85 km/h-nál szálljunk fel és 95 km/h-val emelkedjünk. Közben figyeljük az olajhômérsékletet. Ha az olajhômérséklet a felsô határjelzést eléri (120 ºC), néhány percig magasabb sebességgel (kb. 130 km/h) repüljünk tovább a jobb hûtés, lehûlés érdekében.

A gyártási elôírás szerint az oldalszél komponens maximuma felszálláskor 20 km/h. Indulásnál kerüljük az oldalkormány teljes belépését, mert ez a fékek egyoldalú mûködését eredményezik, és lecsökkentik a gurulási sebességet. Ezen kívül gurulásnál a farokkereket lehetôleg hamar emeljük fel, hogy az ellenállás csökkenjen.

 

Start és emelkedô repülés

esôvizes és/vagy piszkos szárnyak esetén

 

Az esôvizes és/vagy piszkos szárnyak a start szakaszban érzékelhetôk leginkább. A startgyorsulás rosszabb lesz; ennek következtében a starttávolság jelentôsen meghosszabbodik.

Éppen ezért esôvizes és/vagy piszkos szárnyak esetén az emelkedô repülést ne hajtsuk végre VI = 100 km/h alatt.

 

III. 10.   Vízszintes repülés – utazó repülés

 

Startról utazó állásra történô átkapcsoláshoz 1800 U/perc feletti fordulatszámot állítsunk be (a legkedvezőbb fordulatszám 2200 U/perc), majd a légcsavar-állító kart röviden húzzuk ki (kb. 7 cm). A légcsavar-állítás következtében azonos gázkar állásnál kb. 500 U/perces fordulatszám csökkenés áll be. Ennek ellenôrzésére röviden adjunk ismét teljes gázt. Vmax esetén a fordulatszám csak kevéssel emelkedhet 3000 U/perc fölé; ha a fordulatszám mégis e fölé emelkedik, akkor a légcsvar startállásba van állítva.

Viszonylag magas páratartalom és + 25 ºC alatti hômérséklet esetén felléphet karburátor jegesedés. Ennek következménye szabálytalan motorjárás egészen leállásig. Ezért a karburátor jegesedés elsô feltûnésekor húzzuk ki a karburátor-melegítô gombját. Egy lehetséges jegesedés veszélye esetén is ajánlatos kihúzni repülés közben az elômelegítést rövidebb szakaszokra. Ha ekkor 100-200 U/perc fordulatszám csökkenés áll be, még nem lépett fel jegesedés.

 

Hirtelen, intenzív kormánymozdulatokat csak 185 km/h-s manôver sebességig szabad tenni. Magasabb sebesség esetén a vezérlést megfelelô óvatossággal kell mûködtetni. A magassági kormány mûködtetésekor nem szabad túllépni a II. 6. fejezet szerinti terhelési többszörösöket.

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  35

 

III. 11.   Motor leállítása és újra indítása repülés közben

 

A motort járassuk kb. 2 percig „hidegen” üresjáratban. A sebességet csökkentsük kb. 100 km/h-ra.

A leállítás folyamata alatt minden rádió- és navigációs mûszert kapcsoljunk le, hogy az esetleg fellépô áramlökések okozta károkat elkerüljük.

Kapcsoljuk ki a gyújtást, és csak ezután állítsuk be az álló légcsavart a vitorlázó állásba az állító fogantyú kb. 17 cm-es kihúzásával, majd 90 º-kal jobbra fordításával. Ezután a rádiót és az elektromos emelkedésmérôt (variométert) ismét bekapcsolhatjuk.

 

Figyelem: A vitorlázó állást csak álló motor vagy leálló légcsavar mellett kapcsolhatjuk be.

 

Utasítás: Vitorlázó repülésnél feltétlenül ki kell kapcsolni minden nem használt eszközt, úgymint a helyzetjelzô lámpákat, villogófényt, elektromos pumpát, VOR, ADF és hasonlókat, hogy a motor újraindításához biztosított legyen az áramellátás. Az akkumulátor kapacitása ötórás vitorlázó repülô üzemre elegendô rádióval és elektromos varioval együtt. Tízórás vitorlázó repülô üzem után a motor a gyújtás bekapcsolása után indító nélkül 140-150 km/h-s siklórepülési sebességnél (a szélmalomhatást kihasználva) indul be.

 

Repülés közben az újraindítás a vitorlázóállásból való visszaállítással, a fogantyú kireteszelésével történik. A légcsavar ezáltal startállásra áll be. Az érzékeny elektromos mûszereket kapcsoljuk ki, a sebesség kb. 120 km/h legyen. A gázt és a hidegindítót úgy állítsuk be, mint a földön a motor hômérsékletének megfelelôen, kapcsoljuk be a gyújtást és mûködtessük az indítót.

Hideg motornál arra kell figyelni, hogy soha ne repüljünk azonnal teljes gázzal, a motornak ugyanis - ugyanúgy, mint a földön - elôször melegednie kell!

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  36

 

III. 12.   Besiklás

 

Vegyük vissza a gázt 115 km/h-ra, trimmelni szükség szerint, húzzuk ki a féklapokat. Rendkívül hosszú besiklásnál, kedvezôtlen idôjárás esetén karburátorjegesedés léphet fel. Ilyen esetekben használjuk a porlasztófûtést.

 

III. 13.   Végsô megközelítés

 

Leszállás elôtt a légcsavart startállásba kell helyezni.

A gázt vegyük vissza, a 115 km/h-s besiklási sebességet (sárga háromszög) tartsuk be.

A féklapemelô kar kihúzásával a nagy hatásfokú féklapok kinyílnak, melyekkel meredek siklószöget is be lehet állítani.

 

Figyelem: A féklapemelô kart erôsen tartsuk a kézben és a siklószöget így kormányozzuk. A teljesen kinyitott féklapok növelik az átesési sebességet. Siklószög beálltásához az oldalsikló repülés (csúsztatás) nem tartható állandóan, és a nagy hatásfokú féklapok miatt nem is szükséges.

 

III. 14.   Földetérés

 

A sebességet csökkentsük a minimális sebességig, a botkormányt húzzuk,  a farokfutót és a fôfutót egyszerre tegyük le. A féklapot ne nyissuk ki teljesen, mert különben túl erôs kerékfékezés történik. Földet érés után a botkormányt tartsuk hasra húzva, és ha szükséges a féklapemelô karral fékezzünk, (amely teljesen kinyitott állapotban a fôfutókra fékként hat). Az oldalkormánnyal és a vele összekapcsolt farokkerékkel tartsuk az irányt.

A gyártási elôírás szerint a megengedett maximális oldalszél komponens földetérésnél 20 km/h.

A földet érés után a féklapokat ne engedjük azonnal vissza, mert a repülôgép újra felemelkedhet.

 

1.10.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  37

 

A parkolási pozíció elérése után:

 

Rádió és navigációs mûszerek:                                   kikapcsolva

Összes kapcsoló:                                                      kikapcsolva

Üresjárat:                                                                  beállítva

Gyújtás:                                                                    kikapcsolva

Elektromos benzinpumpa:                                          kikapcsolva

Fôkapcsoló:                                                              kikapcsolva

Fôbiztosíték húzás:                                                    kikapcsolva

Generátorbiztosíték húzás:                                         kikapcsolva (ha kapcsolható)

Kézifék:                                                                    behúzva

 

Megjegyzés: Hosszabb idôre szabadban történô parkolásnál (pl. éjszaka) fékezôékeket kell a kerekek alá tenni, mivel idôvel a hidraulikus fékek hatása csökkenhet. (Lásd a 49. oldalt is.)

 

III. 15.   Vitorlázó repülés

 

Felszálló légáramlatban a gázt vegyük vissza. Kellôen erôs felszálló légáramlatban a hajtómôvet állítsuk le (lásd III. 11) és kb. 95 km/h-val spirálozzunk.

Az 1:30 arányú legjobb siklószámot 115 km/h-nál érhetjük el.

A repülôgépnek a megengedett sebességi tartományban nincs flatterhajlama. 30 º-os siklásnál teljesen nyitott féklapokkal a legmagasabb megengedett sebességet a maximális súly esetén sem lépi túl.

 

III. 16.   Leszállás leállított hajtómûvel

 

Megfelelô repülési magasságnál kezdjük meg az ereszkedést. A végsô szakaszban a siklószöget szükség szerint a féklapokkal vezéreljük.

 

III. 17.   Ellenôrzés kemény leszállások után

 

Kemény leszállások vagy túlzott mértékû repülési igénybevétel után az egész repülôgépet különös gondossággal le kell ellenôrizni, melynek során a szárnyakat és a magassági kormánymûvet (vízszintes vezérsíkot) le kell szerelni. Ha ekkor sérüléseket állapítanak meg, be kell vonni egy vizsgáló személyt. Semmi esetre sem szabad felszállni, mielôtt a sérülések nincsenek kijavítva.

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  38

 

Kemény leszállások után kiemelt figyelemmel kell végezni az alábbiak ellenôrzését:

 

·        a fôtartó ellenôrzése a tôbordán a GFK-ban a fehér állásban,

·        a szárny-törzs csatlakozások ellenôrzése, és a csapszegek ellenôrzése a tôbordán.

 

Traverzált, rádlizott leszállások után különösen el kell végezni az alábbiakat:

 

 

 

IV.             Eljárás szükséghelyzetekben

 

 

IV. 1.   Kivétel dugóhúzóból

 

                          Szándékos dugóhúzó elôidézése (a II. 2. fejezet szerint) tilos!

 

Nem szándékos pörgés befejezése az alábbi kormánymozdulatokkal érhetô el:

 

 

 

            A magasságvesztés pörgésfordulatonként:                                     80-100 méter

            a merülôsebesség:                                                                        26-33 méter/sec

 

Pörgésnél a csûrôkormány hajlamos a kilengésre!

Nyomott magassági kormány állásnál a botkormány erôk 20 daN-t is kitehetnek.

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  39

 

IV. 2.   Kabintetô ledobása és kényszerelhagyás

 

A tágas kabinban a mozgásszabadság akadálymentes kényszerkiszállást biztosít.

 

Az alábbi sorrendet kell betartani:

 

1.      Ha a hajtómû jár, állítsuk be az üresjáratot és kapcsoljuk ki a gyújtást. Ha a légcsavar vitorlázóállásba van kapcsolva, a kart startállásba kell helyezni, mert különben a kihúzott kar kb. 17 cm-es hossza akadályozhatja a kiszállást.

2.      A kabintetô vészledobó piros fogantyúját a mûszerfalon ütközésig húzzuk hátra.

3.      A kabintetôt nyomjuk ki felfelé.

4.      Kapcsoljuk ki a biztonsági öveket.

5.      Egyenesedjünk fel és jobbra, illetve balra hagyjuk el a repülôgépet.

6.      Ejtôernyô kezelés egyéb ismeretek szerint.

 

 

IV. 3.   Hajtómû leállása a start után

 

1.      Az üzemanyagcsapot zárjuk el.

2.      A gyújtást kapcsoljuk ki.

3.      Szálljunk le vitorlázórepüléssel.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  40

 

IV. 4.   Egyebek

 

 

a)      Motor leállás repülés közben (IV. 3. fejezet)

 

(Szükség esetén vészjelzést leadni.)

 

b)      Tûz a motortérben

 

1.        A kabinfûtést zárjuk el.

2.        Az üzemanyagcsapot zárjuk el, az üzemanyagszivattyút kapcsoljuk ki

3.        Teljes gáz.

4.        A gyújtást kapcsoljuk ki, ha a motor áll.

 

c)      Repülés esôben

 

Az esôben kb. 10 km/h-val kell megnövelni a felszálló sebességet. Ezáltal meghosszabbodik a startnál a gurulási szakasz. A vizes szárnyakat közvetlenül start elôtt le kell tisztítani. (bôrrel kell fényesíteni) Az elemelési sebesség 10 km/h-val növelhetô. A szárny erôs szennyezettsége rovarok által a repülési teljesítményt hasonló módon befolyásolja. 

 

d)      Lebillenés

 

Egyenesbôl vagy fordulóból történô lebillenés esetén a botkormányt helyezzük középállásba, az oldalkormányt a forgásiránnyal ellentétesen mozdítsuk el.

 

e)      Terepreszállás, leszállás

 

Megfelelô repülési magasságban keressünk alkalmas területet. Figyeljük a szélirányt. Nagyon pontosan repüljünk rá a kiválasztott területre, és lágyan tegyük le a gépet. Földetérés elôtt teljesen húzzuk a magassági kormányt hasra. Mértékkel fékezzük le a repülôgépet.

 

Az elmondottak érvényesek álló illetve csökkent teljesítményû hajtómû esetén is, azaz a repülést mindig úgy kell elvégezni, hogy mindenkor lehessen landolni álló légcsavarral is. Ha járó hajtómû mellett válik szükségessé a terepreszállás, a területet mélyrepülésben meg kell nézni. Földetérés után a gyújtást ki kell kapcsolni.

 

1.10.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  41

 

V.                Teljesítményadatok

 

V. 1.    Starttávolság

 

Tengerszint feletti magasság és + 15 ºC hômérséklet esetében.

 

Gurulási távolság:                                                                                     285 m

Starttávolság 15 m-es akadály eléréséig:                                                   496 m

Felszálló sebesség:                                                                                     85 km/h

Sebesség a 15 m-es akadály átrepülése esetén (IAS = 100 km/h):              95 km/h

 

 

 

Hely magassága NN fölött méterben

Külső hőmérséklet ºC

- 10 º

0 º

+ 15 º

+ 30 º

Start gurulási távolság méterben

0

219

244

285

335

200

231

257

300

354

400

242

269

315

374

600

253

283

331

390

800

267

299

347

414

Starttávolság 15 m-es akadály felett

0

388

432

496

594

200

409

455

525

626

400

430

476

552

661

600

448

501

583

691

800

473

529

613

732

 

 

Emellett a magasabb páratartalom is csökkenti a motor teljesítményét és meghosszabbítja a starttávolságot.

 

A megadott értékek 825 kg-os repülési súlyra érvényesek szélcsend és száraz, sík kemény (beton) pálya mellett. Száraz, sík füves pálya esetén a start gurulási távolság kb. 7 %-kal hosszabb.

 

Figyelem: Esôvizes és/vagy piszkos szárnyak jelentôsen növelik a start gurulási távolságot!

 

V. 2.    Leszállási távolság

 

Tengerszint feletti magasság és + 15 ºC hőmérséklet esetében.

 

Kigurulási távolság:                                                                                  205 m

Leszállási távolság 15 m-es akadály felett:                                                390 m

Rárepülési sebesség:                                                                                115 km/h

Földet érési sebesség (súly szerint):                                                      75-85 km/h

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  42

 

V. 3.    Emelkedési sebesség

 

Tengerszint feletti magasság és + 15 ºC hômérséklet esetében.

 

            Emelkedési sebesség startállásban:                                                                2,7 m/s

                    95 km/h-s legkedvezôbb repülési sebességnél

            Emelkedési sebesség utazó állásban:                                                             2,1 m/s

                  120 km/h-s legkedvezôbb repülési sebességnél

            Szolgálati csúcsmagasság:                                                               14500 ft/4400 m

 

 

V. 4.    Teljesítmény értékek átstartoláskor a repülô újra felemelése esetén

 

Tengerszint feletti magasság és + 15 ºC hômérséklet esetében.

 

            Emelkedési sebesség (féklapok bevonva):                                                     2,4 m/s

                                                              115 km/h-s legkedvezôbb rárepülési sebességnél

 

 

V. 5.    Utazó sebesség

 

            n D max = 3000 U/perc maximális tartós fordulatszám esetén:                      190 km/h-s

                                                                      vízszintes repülési sebesség érhetô el.

 

 

V. 6. Vitorlázó repülés teljesítményei

 

Repülési súly:                                                                                           825 kg

Felületi terhelés:                                                                                       40,4 kg/m2

Legjobb siklószám:                                                                                  30

                                                                                                    115 km/h-s sebességnél

            Legkisebb merülés:                                                                                    1,16 m/s

                                                                                                       95 km/h-s sebességnél

 

12.5.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                42a

 

G 109 SEBESSÉGI POLÁRISOK

 

REPÜLÉSI SEBESSÉG

 

MERÜLÉSI SEBESSÉG

 

 

 

 

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  43

 

V. 7.  Hatótávolság

 

A repülési magasság befolyása a hatótávolságra 1500 m-es repülési magasságig csekély.

A repülési sebesség (VIAS) befolyását a hatótávolságra a diagramm ábrázolja.

Minden érték tartalék és szél befolyás nélkül van megadva.

A start és az emelkedô repülés nincs figyelembe véve!

 

Tank tartalma:                                   liter

 

Kijelzett sebesség:                             VIAS km/h

 

Hatótávolság:                                    km

 

 

Példa: 160 km/h-nál a hatótávolság 1000 km-t tesz ki.

 

 

V. 8.  Üzemanyag fogyasztás

 

1500 m-es repülési magasságban az üzemanyag fogyasztás az alábbi:

 

Utazó sebesség:

Fordulatszám:

Fogyasztás:

130 km/h

2100 U/perc

7, 5 liter/h

150 km/h

2550 U/perc

12,5 liter/h

180 km/h

2850 U/perc

19,0 liter/h

Teljes gáz

           ~ 3000 U/perc

            ~ 20,0 liter/h

 

 

Figyelem: Minden teljesítményadat alapja a motoros vitorlázógép és a hajtómû jó karbantartási állapota valamint a pilóta átlagos tudása.

 

1.5.86 (TM 817-22)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  44

 

V. 9.  Átesési értékek

 

Az átesési sebesség (IAS) a rakománytól és a motoros vitorlázógép állapotától függ.

Az alábbi irányértékek érvényesek legmagasabb súly (825 kg) esetén.

 

Egyenes repülésbôl teljes gázzal:                                                                 82 km/h

Forduló repülésbôl teljes gázzal:                                                                  87 km/h

Egyenes repülésbôl üresjáratban:                                                                87 km/h

Forduló repülésbôl üresjáratban:                                                                 92 km/h

Egyenes repülésbôl vitorlázó állásban:                                                         87 km/h

Forduló repülésbôl vitorlázó állásban:                                                          92 km/h

Teljesen nyitott féklapokkal:                                                                       92 km/h

 

Csekélyebb repülés súlyok esetén az átesési sebesség értékek alacsonyabbak.

A forduló repülés értékei 30 º-os dôlésre érvényesek.

 

12.5.81

 


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  45

 

VI.             Össze- és szétszerelés

 

Mivel a G 109 hárompontos futómûve a törzsre van rögzítve, a törzs tehát szárnyak és a vízszintes vezérsík nélkül is stabilan állva tud maradni. Három személlyel könnyen lehetséges a szárny fel- és leszerelése. A motoros vitorlázógép szétszerelve (a szárnyak leszerelve)a legkisebb helyen tárolható.

 

VI. 1.   Összeszerelés

 

A négy szerelônyílás fedél (kettô a háttámlák mögött, kettô a szárny-törzs átmeneteknél) kinyitása után minden zár könnyen elérhetô. A négy tolókarmantyú a törzsben nyitva van, a féklapok a szárnyban kireteszelve (szétcsatlakoztatva) vannak.

A jobb szárnyat bevezetjük a törzsbe. Figyeljünk a törzsközépbe futó ütközôrudakra. A jobb szárny tolókarmantyúit elfordítjuk annyira, hogy a vezetôstiftek a karmantyú vezetô nyílásába beérjenek. A tolókarmantyúk a szárny könnyû mozgatása után világosan hallható módon bekattannak. A jobb szárnyat a görbületnél támasszuk alá. Ezután a bal szárnyat csatlakoztatjuk a törzshöz, majd a fôtartón mindkét csapszeget a szárnycsúcsok felfelé és lefelé történô mozgatásával úgy rendezzük el, hogy azok a megfelelô csapágyakat a tôbordákban megtalálják. A szárnycsúcsok körkörös mozgatásával sikerül a szárny csapszegeket a törzscsôbe bevezetni.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  46

 

Ezután a bal szárny tolókarmantyúit ugyanúgy elfordítjuk, és a szárny elôre és hátra mozgatásával reteszeljük.

 

Nyitva

 

Zárva

Bebiztosítva

 

Max. elhelyezkedés

 

A szárny-törzs összekötés biztosításához a tolókarmantyúkat (1) úgy fordítjuk el, hogy a vezetô stiftek (2) odapréselôdjenek a karmantyú ferde kivágásához (3). A szárnycsúcsok erôteljes elôre és hátra mozgatása a bebiztosítás alatt kialakítja a karmantyú (4) megfelelô forduló útját. A vezetô stiftek nem ütközhetnek a kivágott nyílás végén.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                46a

 

Ellenôrzés: A törzscsövön lévô piros gyûrûket a tolókarmantyúknak el kell takarniuk, a karmantyúknak kézzel meghúzhatónak kell lenniük.

 

Zárt, de nem biztosított állásban (b) a szárnycsapszeg nem húzható ki a zárból.

 

Az újabb motoros vitorlázógépeknél a biztosítást megváltoztatták. A ferde vágatokkal rendelkezô tolókarmantyúk helyett recézett csavaranyával ellátott csavaros karmantyúkat építettek be.

 

Nyitva

 

Zárva

Bebiztosítva

 

Min. elhelyezkedés

 

A szárny-törzs összekötés biztosításához ennél a kivitelnél a recézett csavaranyákat (1) zárt állásban a csavaros karmantyúkba (2) becsavarozzuk, úgy hogy ezeket a vezetô stiften (3) át tartó piros gyûrû ellenében húzzuk.

 

22.10.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  47

 

A szárnycsúcs erôteljes elôre és hátra mozgatásával a biztosítás alatt a recézett csavaranya megfelelô erôsséggel meghúzható (4). A vezetô stiftek azonban nem ütközhetnek a kivágott nyílás végén.

 

Ellenôrzés: A törzscsövön lévô piros gyûrûket a tolókarmantyúknak el kell takarniuk, a karmantyúknak kézzel meghúzhatónak kell lenniük.

 

Zárt de nem biztosított állásban (b) a szárnycsapszeg nem húzható ki a zárból!

A törzs-szárny átmenet ragasztószalaggal leragasztható.

A csûrôkormány és a féklap csatlakozásai a fôtartó mögött vannak.

A törzsben az összekötô rudak el vannak látva gyorszárakkal, amelyeket a szárny-ütközôrudak csuklós tolórudak gombjaival össze kell kapcsolni.

 

A biztos csatlakozás ellenôrzéséhez feltétlenül figyelembe kell venni az alábbiakat:

 

Az összekötô rudak szerelése után szemrevételezéssel meg kell állapítani, hogy a gyorszáron a tolózár kiáll-e annyira, hogy a biztosító stift bekattanjon. A gyorszárak beakadása után meg kell próbálni a biztosító stiftet annak lenyomása nélkül hátratolni. Ha ez nem sikerül, akkor a kormányok megfelelôen vannak csatlakoztatva. Végül a szerelônyílásban balra hátul vissza kell csatlakoztatni a helyzetjelzô lámpák és az antenna csatlakozásait, valamint a szerelônyílásban jobbra hátul a helyzetjelzô lámpák és a torlócsô csatlakozásait.

 

22.10.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  48

 

Magassági kormánymû (vezérmû, vezérsík):

 

Szerelés elôtt le kell hajtani a vízszintes vezérsíkon az orrvédô kupakot, és a szárnyascsavart ütközésig ki kell húzni.

 

Ez után a magassági kormánymûvet két személy hátulról az oldalkormánymûre helyezi úgy, hogy a vízszintes vezérsík a függôleges vezérsíkon fekszik, és a magassági kormány felfelé mutat, annyira, hogy a trimmkormányrúd gyorszárja a trimmkormánykar gömbfejével és a magassági kormány gyorszárja a magassági kormány kar gömbcsuklójával összekapcsolható legyen. Most leengedjük a magassági kormánymûvet és hátrafelé a három csapszegre feltoljuk, felemeljük. Rögzítéshez a szárnyascsavart jobbra becsavarjuk.

 

A szerelés akkor van befejezve, amikor a szárnyascsavar meg van húzva annyira, hogy a magassági kormánymûnek nincs szabad játéka egyik irányban sem, és a piros pipák fedik egymást. A biztosítás vízszintesen álló szárnycsavar mellett az orrvédô kupak visszahelyezésével történik. Adott esetben a kupakot ¼-es elfordítással meg kell húzni, vagy meg kell lazítani. Végül az orrvédô kupakot ragasztószalaggal le kell ragasztani. Továbbá a vízszintes vezérsík és a függôleges vezérsík közötti hézagot le kell ragasztani. A szétszerelés értelemszerûen fordított sorrendben történik a szárnyascsavar balra fordításával és kihúzásával.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  49

 

Ellenôrzés a szerelés után:

 

1.      A törzsben a négy tolókarmantyú biztosítását vizsgáljuk meg.

2.      A csûrôkormány és a féklapok gyorszárainak helyes fekvését vizsgáljuk meg, a fent leírtak szerint.

3.      A kerékfékeket és a keréknyomást vizsgáljuk meg.

4.      A magassági kormánymû szilárd fekvését és a magassági kormány és a trimmrúd csatlakozását vizsgáljuk meg.

5.      Végezzük el két személlyel (egy a pilótafülkében, egy a kormánynál) a kormány ellenôrzését.

 

VI. 2.   Szétszerelés

 

A szétszerelés fordított sorrendben történik, ahol tetszés szerint választható, melyik szárnyat vesszük le elôször.

Javaslat: a gyártónál kapható szerelési segédlet két szárnykocsi formájában, amelyek a szárnyak súlypontjában rögzíthetôk, és megkönnyítik a törzsbe való be- és kihelyezést.

 

VI. 3.   Leállítás (parkolás)

 

Ha szabadban állítjuk le a motoros vitorlázógépet, a kéziféket húzzuk be, és tegyünk alá fékezôékeket, valamint zárjuk be a kabintetôt. A szárnycsúcsokon lévô csúszóékeken át húzzuk meg a tartóköteleket, és a talajon rögzítsük. Hosszabb ideig tartó szabadban történô leállításnál célszerû a motort és a kabintetôt ponyvával lefedni. Továbbá a kormány is megfelelô módon legyen rögzítve.

 

2.5.83 (TM 817-10)


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  50

 

VI. 4.   Szállítás

 

A motoros vitorlázógép esetleges közúti szállításához utánfutóval az alábbi javaslatokat adjuk: Minden alkatrészt puhán kell felfektetni, és elcsúszás ellen biztosítani.

 

Törzs:

 

A törzs állva marad a három kerekén. A kerekeket minden oldali elcsúszás ellen biztosítani kell. A törzs lent-tartásához elôl a szárnycsatlakozás alkatrészei használhatók. Hátul a törzscsövet egy széles pánttal lehet lent tartani.

 

Szárnyak:

 

Belül a fôtartót legalább 200 mm hosszan alá kell támasztani a tôbordánál kezdôdôen.

Az alátámasztást szivacsgumival vagy filccel ki kell párnázni.

 

Kívül a csûrôkormány elején alá kell támasztani profilformájú alátámasztó bakkal legalább 300 mm hosszan és 400 mm magasan. Az alátámasztást filccel ki kell párnázni.

 

Magassági kormánymû:

 

A felsô oldalával simán a padlóra fektetjük, és pántokkal tartjuk lent, vagy függôlegesen az elülsô peremnél profilformájú alátámasztó bakra állítjuk.

(A szárnyakhoz és a kormánymûhöz bakok készítésére a gyártótól beszerezhetôk metszetrajzok.)

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  51

 

VI. 5.   A motoros vitorlázógép ápolása

 

Nedvesség:

 

A motoros vitorlázógép teljes felülete idôjárásálló fehér polyester fényezôlakkal van bevonva. Víztôl és nedvességtôl óvni kell, habár nem érzékeny. A beszorult vizet száraz helyen történô tárolással és a leszerelt alkatrészek gyakoribb kifordításával távolíthatjuk el.

Esôben történt repülések után a motoros vitorlázógépet a szabadban kell letisztítani, bôrrel fényesíteni. Habár a motoros vitorlázógép minden fémrésze (a szárny- és a magassági kormánymû rögzítések kivételével) felületvédett, hosszan tartó nedvességi behatás esetén a korrózió nem akadályozható meg.

A csupasz alkatrészeket újra zsírozzuk be. (izzasztóvíz képzôdés)

 

Napsugárzás:

 

A felület felmelegedésének megakadályozása érdekében a motoros vitorlázógép tartó szerkezeti elemeinek fehér legyen a felülete.

 

Lakkvédelem:

 

A fényezéssel felvitt viaszréteg nagyon ellenálló. A tisztításhoz ezért lágy viaszsampont használhatunk. Az erôs szennyeződéseket - mint a zsír vagy rovarmaradványok - a legjobban szilikonmentes fényezéssel távolíthatjuk el. („1 Z Speciál tisztító D 2” W. Sauer u. Co., 5060 Bensberg, vagy „Tisztító fényezô”, Lesonal, Stuttgart.)

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                51a

 

A szárny- és kormánymû átmeneteken a ragasztószalag maradványokat valamint az olajnyomokat stb. mosóbenzinnel vagy nitrohigítóval távolítjuk el.

 

Figyelem: A piros lakkozás és a felirat nitrokombilakkból van, ne tisztítsuk nitrohigítóval!

 

A plexi kabintetô tisztítása:

 

A kabintetô tisztítása célszerû módon Plexiklarral vagy egy hasonló plexiüvegre való tisztítószerrel történik, szükség esetén langyos vízzel, utántörléshez tiszta lágy ôzbôrt vagy kesztyûanyagot használjunk. Szárazon a plexiüveget soha ne dörzsöljük!

 

Egyebek:

 

A biztonsági öveket végig meg kell vizsgálni sérülések és elhasználódások szempontjából. Az övek fémrészeinek korrodálódását gyakrabban ellenôrizzük.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                  52

 

VI. 6.   Karbantartási utasítások

 

Szabályos idôközönként, de legkésôbb az éves felülvizsgálat keretében legalább az alábbiakban leírt karbantartásokat el kell végezni:

 

·        Az egész repülôgépet át kell vizsgálni szakadások, lyukak, horpadások szempontjából.

 

·        A csatlakozó részek kifogástalan állapotát (holtjáték, gumik, korrózió) ellenôrizni kell.

 

·        Minden fémrészt meg kell vizsgálni korrózió szempontjából, és adott esetben javítani, és újra konzerválni kell.

 

·        A szárnyakat és a kormánymûvet a törzsön meg kell vizsgálni a holtjáték mentes csatlakozás szempontjából.

 

·        Minden a kormányzáshoz tartozó alkatrész (csapágyak, tartozékok, ütközések, vezérkötelek) állapotát meg kell vizsgálni.

 

·        A kormányzást a féklapokkal funkciós ellenôrzés alá kell vonni, a kormánymozdulatokat megvizsgálni.

 

·        Ha megállapítjuk, hogy nehezen jár, az okot meg kell keresni és megszüntetni.

 

·        A fôfutók és a farokfutók állapotát meg kell vizsgálni.

 

·        A sebességmérô nyomásvételi helyeinek tisztaságát, a vezetékek tömítettségét ellenôrizni kell.

 

·        Minden mûszer, készülék és egyéb felszerelés állapota és rendeltetésszerû mûködése. A kiegészítô felszereléseket vizsgáljuk meg, és hasonlítsuk össze a felszerelés listával.

 

1.3.81


REPÜLÉSI KÉZIKÖNYV GROB G 109                                                                                52a

 

·        A motort a motor kézikönyv adatai szerint kell karbantartani.

 

·        A légcsavart a légcsavar kézikönyv adatai szerint kell karbantartani.

 

További utasításokat lásd a karbantartási kézikönyvben.

 

 

VI. 7.   Javítási utasítások

 

Kisebb javítások elvégzésérôl a mellékelt javítási útmutató ad felvilágosítást.

 

Nagy javításokat csak a gyártó vagy Légiközlekedési Technikai Üzem végezhet.

A Grob Repülôgépgyártó Cég egyedi esetekben megnevez megfelelô jogosultsággal rendelkezô üzemeket.

Lásd a Légi Jármûre Vonatkozó Üzemeltetési Szabályzatot is (LuftBO 4.3.70).

 

1.3.81